Från Milano Termini tror jag att de flesta tågen avgår i tid. Med ankommande tåg kunde det däremot vara lite hur som helst. Nu trafikeras Milano av nya snabba tåg, man byter från de sydkommande t.ex. i Rom eller Neapel . I Syditalien kan det bli flera timmars försening på vägen. Det är inte heller säkert att de ens avgått enligt tidtabellen.
Efter att ha suttit som på nålar från Toscana till Bologna för att byta tåg där till just Milano för att passa flyget hem har vi beslutat oss för att hädanefter alltid övernatta i den stad som flyget hem avgår ifrån.
Att köpa biljetter är inte heller det lättaste. Automaterna kan vara trasiga, köer till kassorna hur långa som helst. Sen måste man hitta en fungerande valideringsapparat för biljetterna.
På mindre stationer finns det ofta varken automat eller biljettkassa, kanske kan man handla hos tobakisten eller i kaffebaren. Finns det inget alternativ, får man köpa biljett på tåget om konduktören ids att skriva ut den. På dessa rälsbussar i Kalabrien verkade skrivandet oftast inte värt mödan för den uniformerade personalen som passerade genom vagnarna mellan varje stopp. Tack vare den nya tekniken kan man se på stationens elektroniska display när tåget väntas komma,ända tills det visar sig att det inte kommer alls. Kanske sitter det fast vid en annan station längre bort.
Passagerarna verkar vara luttrade, sitter lugnt kvar, pratar högt med varandra eller i sina mobiler, läser tidningen eller fingrar på sin dataskärm. Någon sover, de indiska försäljarna håller hårt i sina smyckeskrin.
Ni har väl bättre tåg i Svezia, frågade de, men blev inte ett dugg gladare när de fick höra att våra tåg fastnar i kylan eller lövfällningen i timmar.
När det kommer till farten på rälsen kan skillnaden mellan Italien och Sverige vara hårfin.
http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=f4e43bf7c819a110VgnVCM1000003f16f90aRCRD
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar