tisdag 13 april 2010

Långa eller korta resor


Hur långt och hur länge skall man åka för att kunna kalla det för en resa? En halv dags besök i Uppsala är ingen resa för mig.

Är man på resande fot, måste man stanna åtminstone över natten, men inte på en busstur med ordnat program, mat och logi. Färden skall helst vara några timmar. En båtkryssning är ingen resa, en övernattning i Göteborg börjar bli.

Ett par dagar i en storstad ger lagom med nya impulser och avkoppling från vardagen. En helt ny stad är alltid spännande, önskelistan är lång, men det finns så många platser som jag längtar att komma tillbaka till.
När man återvänder till ett ställe minns man sig själv som man var förra gången. Förr kändes det mera så men har avtagit med åldern. Favoritmålen besöker jag kanske lite för ofta, borde kanske prova att åka någonstans där jag inte har varit på länge. – London kanske, det är mer än tio år sedan sist.
En veckas chartersemester är ett bekvämt och relativt billigt sätt att komma iväg, men känns ofta en aning för kort. Tio dagar skulle bli bättre om man trivs på stället.
Två veckors charter har jag av någon anledning aldrig gett mig ut på. I så fall borde man nog göra utflykter och gärna stanna borta över en natt eller två. Det är det många som gör. Jag föredrar egna små turer framför bussresor med andra svenskar.
En egen lägenhet för en vecka eller två tycker jag nog bäst om. Känner man inte någon som kan låna ut sin, kan man leta på nätet. Det blir inte alltid billigare än hotell, men ger mera hemkänsla. Det är roligt att laga sin egen mat. Efter en vecka eller så börjar resan förvandlas till en vistelse.
Två månader är det längsta som jag har varit på väg, riktiga rundresor. Resandet övergår då till ett tillstånd av en ständig förflyttning, det blir allt svårare att hålla i minnet allt man har sett samtidigt som man hungrar efter ännu flera nya impulser.
En sak är säker: ju längre jag är borta från Sverige, desto svårare är det att återvända!

4 kommentarer:

  1. Grattis och lycka till med nya bloggen!
    Resa är roligt, både när och fjärran.

    P.S.
    Välj gärna alternativet att ALLA kan kommentera.

    SvaraRadera
  2. Jag hör uppenbarligen till kategorien ALLA eftersom det går bra att kommentera, eller? Nu har du fått hela två kommentaren vilket är bra början! Lycka till hälsar jag också och väntar på mer konkreta tips hur man hittar en lägenhet i ett sk. vanligt land. Jag har hittat en del i solen. Mer om det i mitt Gran Canaria reseblogg. TapaniM

    SvaraRadera
  3. Har Sisuradion kulturjournalister?

    SvaraRadera
  4. Jag har arbetat som kulturjournalist i snart 40 år, långt innan Sisuradion ens var påtänkt. Sisuradion har kulturprogram, exempelvis varje söndag Kulttuurisunnuntai. Just nu jobbar jag mest med aktualiteter.

    SvaraRadera