torsdag 28 april 2011

Sten Broman på tallriken i Lund

Den evigt pojkaktige lundaspexaren, tonsättaren, musikern, dirigenten, musikrecenten, programledaren, gourmanden osv. lever vidare på sin stamkrog, Grand Hotell i Lund.

Efter att ha legat i sin grav snart trettio år är den berömde lundensaren bara halvdöd, om man skall tro på sällskapet som  bildades för ett år sedan i Bromansalen på Grand Hotel.
.
När vi  någon månad senare satte oss i matsalen på hotellet och beställde hans whisky- köttbullar hade vi inte en aning om detta. Han blev  tillräckligt halvt levande  där han tittade fram på tallriken. 
Sen åkte vi den gamla hissen (det mesta verkar anrikt på Grand) upp till det trivsamma hotellrummet.

Bromans recept fanns i hotellets jubileumsbok; både whisky och mineralvatten i bullsmeten. Där stod även en hel del om märkliga kärl att bjuda mat ur under Bromans tid. Traditioner har behållits och utvecklats vidare i denna studentikosa anda.
Köttbullarna hade smakat, men tyvärr visade det sig senare under natten att de var något svårsmälta, magknipen gav dock med sig relativt lätt.
Frukosten smakade desto bättre och hörde utan tvekan till den yppersta klassen., utbudet var rikligt, kvaliteten och serveringen utmärkt. Nöjd och belåten lämnade jag hotellet för att turista i domkyrkan och på Kulturen.

Jag tror att jag inte hade kunnat välja ett bättre sätt att påbörja min första vistelse i Lund.
Till slut ett citat av den numera halvdöde till en kypare som räckt fram en pappersservet:"Unge man! Papper använder jag bara på ett ställe på kroppen, och jag kan garantera att det är ICKE i ansiktet." http://www.stenbromansallskapet.se/index.html
http://grandilund.se/om-grand-hotel/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar