
Det centrala motivet i domens altartavla visar Jesus som stödd på sitt vänstra knä står ovanför de fyra sovande vakterna. Altartavlan är målad av Niccolo di Bonaventura. Piero måste ha sett den redan som barn och påverkats både av den och flera andra konstverk. Han har förfinat motivet, skärpt till detaljerna hos personerna och lagt till landskapet och det dubbla perspektivet.
Nu har även jag sett en tredje version av samma bild i en helt annan del av Italien. Intill torget i den lilla sicilianska staden Castelbuono finns en kyrka från 1300-talet, La Matrice Vecchia. Kryptan under altaret är täckt med fresker framställande Jesu liv, passionshistorien och uppståndelsen. De härstammar från flera sekler och är stilistiskt mycket olika. Några närmare uppgifter om freskerna har jag inte lyckats komma över.Den som har målat uppståndelsen längst in i kryptan måste ha känt till Piero della Francescas fresk.Så många likheter finns, även om fresken i kryptan har färre detaljer och saknar det dubbla perspektivet. Kristus står med flaggan i handen, vänd åt sidan i stället för rakt fram, ovanför de fyra sovande vakterna.En ängel till vänster kommer någon annanstans ifrån.
Uppståndelsen är ett vanligt motiv som har gestaltats på många olika sätt i den sakrala konsten. Man kan fråga sig hur långt Piero della Francescas vision har vandrat i medvetandet hos de konstnärer som har skapat sina religiösa bilder i olika kyrkor runt hela Italien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar