Elbes dalgång vid staden Dresden hade världsarvstatus från 2004 till 2009. Brobygget över floden stöttes och blöttes under flera år efter beslutet 2005.
Samtidigt som den 20 km långa dalgången vid Dresden kom upp i Unescos världsarvlista, återfördes den av serberna sönderbombade bron i Mostar i Bosnien
Dresdens trafikproblem vägde dock tyngre än Unescos kulturstöd.
Den fyrfiliga Waldschlösschen-bron har nu dragits fram över Elbe vid sidan av den gamla stadskärnan. Snart skall motorvägen vara klar, men världsarvet ströks av Unesco som först hade gett ett års betänketid, men det räckte inte till att stoppa bygget. Processen var lång, ända upp till Sachsens högsta förvaltingsdomstol. Vägbyggets kostnader beräknas till 157 miljoner euro. Förra våren fanns inte själva bron på plats ännu.
Stadens puls var långsammare än i västligare storstäder, inga köer i trafiken till stadens centrum, åtminstone under helgen. Spårvagnarna körde i sakta mak över bron, turisterna trängdes till de många muséerna. Dresdenborna själva satt vid strandkanten och njöt av vårsolen.
Europas balkong har den långa terassen på palatset Zwinger kallats. Där gick grupper från många olika länder i klungor efter sina guider på väg till stadens många sevärdheter som naturligtvis inte blir mindre intressanta efter motorvägen.
Den fyrfiliga Waldschlösschen-bron har nu dragits fram över Elbe vid sidan av den gamla stadskärnan. Snart skall motorvägen vara klar, men världsarvet ströks av Unesco som först hade gett ett års betänketid, men det räckte inte till att stoppa bygget. Processen var lång, ända upp till Sachsens högsta förvaltingsdomstol. Vägbyggets kostnader beräknas till 157 miljoner euro. Förra våren fanns inte själva bron på plats ännu.
Stadens puls var långsammare än i västligare storstäder, inga köer i trafiken till stadens centrum, åtminstone under helgen. Spårvagnarna körde i sakta mak över bron, turisterna trängdes till de många muséerna. Dresdenborna själva satt vid strandkanten och njöt av vårsolen.
Europas balkong har den långa terassen på palatset Zwinger kallats. Där gick grupper från många olika länder i klungor efter sina guider på väg till stadens många sevärdheter som naturligtvis inte blir mindre intressanta efter motorvägen.
Men något av stadens charm kommer att bli överröstad av trafikbuller. Jag är glad att ha hunnit se skönheten innan bron, men kan mycket väl tänka mig att åka dit igen även senare. Det finns mycket kvar att se och uppleva i Dresden.
http://www.wsb-info.de/aktuell.html Titta vidare på arkivbilder!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar